Motorsport

Hafizh tamatkan GP Czech di tempat keenam

Pelumba Moto2 Malaysia Hafizh Syahrin Abdullah menamatkan perlumbaan di tempat keenam dalam perlumbaan Grand Prix Republik Czech yang berlangsung di Sirkit Brno pada hari Ahad.

Pelumba berusia 22 tahun itu menunjukkan aksi hebat dalam perlumbaan yang berlangsung dalam keadaan hujan lebat dengan memecut 10 kedudukan ke tempat keempat di akhir pusingan pertama.

Dia sukar mengejar kumpulan pendahulu sepanjang perlumbaan, namun tetap kekal mendekatkan jarak hingga penghujung perlumbaan walaupun dalam keadaan sukar.

Hafizh melengkapkan 20 pusingan perlumbaan dalam masa 45:54.589 untuk menduduki tempat keenam. Dia melayakkan diri di tempat ke-14 pada hari Sabtu.

Jonas Folger dari Jerman memenangi perlumbaan tersebut dengan catatan masa 45:30.342 untuk kali pertama musim ini, mengatasi pelumba Sepanyol, Alex Rins (45:35.517).

Pelumba Britain, Sam Lowes (45:39.363) menduduki tempat ketiga.

Kecekalan Hafizh menyaksikan beliau mendapat 10 mata untuk menjadikan mata kejohanannya ke 79 dan menduduki tangga kelapan selepas 10 perlumbaan.

Penunggang Petronas Raceline itu, dalam musim penuh ketiganya pasti gembira dengan mata tersebut selepas kecewa dalam pusingan sebelum ini di Red Bull Ring, Austria seminggu yang lalu.

Di Austria, motorsikal Hafizh dilanggar dari belakang oleh pelumba Itali, Simone Corsi, di pertengahan perlumbaan.

Hafizh terpaksa masuk ke pit untuk membaiki motorsikalnya dan kehilangan masa yang berharga. Dia menamatkan perlumbaan tersebut di tempat ke-21.

Cabaran Khairul Idham Pawi untuk menduduki podium di Litar Brno tamat apabila dia terkeluar di penghujung perlumbaan Moto3.

Khairul, juara litar basah di Argentina dan Jerman, menunjukkan aksi hebat untuk memecut 25 tempat dari posisi gridnya untuk berada di kelompok pendahulu perlumbaan sebelum terkeluar ketika perlumbaan berbaki lima pusingan.

Penunggang Honda Team Asia itu, yang memulakan perlumbaan di tempat ke 29, gagal menyertai perlumbaan 19 pusingan itu.

Seorang lagi pelumba Malaysia – Adam Norrodin dari SIC Racing – terkeluar pada pusingan kesembilan, selepas layak di tempat ke-21 pada hari Sabtu.

Other posts by