Football

Skuad Bawah 22 negara perlu lebih perlawanan untuk menang pingat emas – Frank Bernhardt

Skuad bawah 22 tahun negara perlu bermain lebih banyak perlawanan jika mereka berharap untuk memenangi pingat emas acara bola sepak di Sukan SEA Kuala Lumpur tahun depan.

Anak buah Frank Bernhardt hanya mengadakan tiga latihan pusat dan tujuh perlawanan pada tahun ini.

Menurut beliau, itu bukan persiapan ideal untuk pasukan yang akan beraksi di Sukan SEA KL, yang akan berlangsung pada 19-31 Ogos tahun depan.

“Kita tidak boleh terus bermain hanya ketika kalendar antarabangsa FIFA,” kata jurulatih berusia 47 tahun itu di Wisma FAM, Kelana Jaya.

“Tahun depan, kita hanya akan mendapat dua slot untuk perlawanan persahabatan, dan slot ketiga adalah ketika bulan Ramadan (pada bulan Jun)…selepas itu Sukan SEA.

“Persiapan seperti ini tidak cukup untuk memenangi pingat emas Sukan SEA…kami perlu bermain lebih banyak perlawanan di luar kalendar FIFA.”

Bernhardt bercakap kepada wartawan menjelang pertemuan anak buahnya menentang Bahrain di Stadium Shah Alam pada hari Selasa.

Jurulatih Jerman itu menarik nafas lega apabila dia dapat mengumpulkan skuad 30 pemain untuk dua perlawanan persahabatan pada Selasa dan Jumaat.

Pemain Johor Darul Ta’zim (JDT) Dominic Tan akhirnya melaporkan diri selepas lewat tiga hari, di mana Bernhardt menyalahkan kesilapan komunikasi.

“Nama Dominic tersenarai dalam skuad Bawah-22 dan Bawah-19, oleh itu berlaku kesilapan. Semuanya sudah diselesaikan sekarang, tetapi dia tidak akan bermain dalam dua perlawanan persahabatan,” kata bekas jurulatih skuad remaja Estonia itu.

“Sepuluh pemain lagi telah melaporkan diri untuk latihan hari ini dan lima dari mereka bermain 90 minit dalam aksi Piala Malaysia pada hari Ahad. Saya perlu gunakan pemain lain untuk perlawanan ini…ia tidak muda,” kata Bernhardt, yang mahu anak buahnya bermain secara menyerang menentang Bahrain.

Other posts by