Cycling

Anis di laluan yang betul selepas rangkul pingat emas Piala Asia

Perlis berjaya melahirkan seorang lagi pelumba basikal berbakat selepas Ju Pha Somnet apabila pelumba muda negara, Anis Amiral Rosidi merangkul dua pingat emas untuk menutup Piala Trek Asia di New Delhi, India.

Anis merangkul gelarang juara acara 500m ujian masa dengan catatan 38.443 di Velodrom Kompleks Sukan Indira Gandhi pada hari Ahad.

Wakil India Alena Reji merangkul pingat perak dengan 38.501 sementara pingat gangsa dirangkul pelumba Uzbekistan Olga Jantuganova yang mencatatkan masa 41.650

Anis merangkul pingat emas keduanya menerusi acara junior 2km individu kejar-mengejar individu. Wakil Kazakhstan Veronika Myrxina di tempat kedua dan pelumba Hong Kong Leung Hoi Wah di tempat ketiga.

Danieal Haikkal Edy Suhaidee melengkapkan hari gembira Malaysia apabila memenangi acara Junior 3km kejar-mengejar individu dengan catatan masa 3:31.756.

Dalam Kejohanan Berbasikal Asia di Shizuoka, Jepun awal tahun ini, Danieal dan Anis pulang dengan pingat perak acara pungutan masa remaja lelaki dan kejar-mengejar individu remaja wanita.

Mereka berdua dihantar berlatih selama dua minggu di Pusat Berbasikal Dunia di Aigle, Switzerland pada bulan Jun dan mereka mengambil bahagian dalam Kejohanan Berbasikal Trek Remaja Dunia yang berlangsung di sana sebulan selepas itu.

Anis merasa gembira dengan kemenangannya buat pertama kali dalam kejohanan antarabangsa ketiganya.

“Pengalaman di Switzerland sangat membantu. Kebanyakan latihan di sana dilakukan di trek dalam dewan 200m di mana ia membantu meningkatkan stamina saya,” kata Anis yang dijangka menerima panggilan dari pusat latihan elit di Melbourne di bawah kendalian John Beasley sebelum akhir tahun.

“Saya berharap akan dapat menyertai lebih banyak perlumbaan untuk meningkatkan keyakinan,” kata Anis.

Pemenang pingat emas Sukma Sarawak, Farina Shawati Mohd Adnan merangkul pingat perak dalam acara ujian masa 500m elite wanita (37:461) sementara Eiman Firdaus Mohd Zamri merangkul gangsa dalam acara kejar-mengejar perseorangan lelaki elit 4km.

Other posts by