Hockey

Faizal kembali bersama skuad kebangsaan untuk Trofi Juara-Juara Asia

Penyerang Terengganu Faizal Saari bersedia untuk merampas tempatnya dalam skuad hoki lelaki negara untuk Kejuaraan Trofi Juara-Juara Asia QNET, yang akan bermula di Kuantan pada hari Khamis.

Pemain berusia 24 tahun itu, yang digantung enam bulan oleh Konfederasi Hoki Malaysia (MHC) pada bulan November kerana gagal menghadirkan diri untuk sesi latihan, dijangka akan tersenarai dalam skuad 18 pemain nanti.

Faizal mendapat peluangnya bulan lalu apabila tersenarai dalam skuad pembangunan negara oleh jurulatih Wallace Tan. Mereka mengambil bahagian di Liga Nasional Australia (ANL) awal bulan ini dan Faizal merupakan penjaring terbanyak dengan lima gol.

Jurulatih Terengganu Sarjit Singh percaya Faizal perlu diberi peluang kedua.

“Dia telah menukar caranya. Saya pasti dia akan menjadi asset untuk skuad negara. Dia mendapat pengalaman yang bagus di ANL. Dia juga membantu Terengganu memenangi kejuaraan berganda di Liga Hoki Malaysia,” kata Sarjit.

Skuad kebangsaan kini dilanda kecederaan kepada tiga pemain utama – pertahanan Baljit Singh dan Mohamed Izad Hakimi Jamaluddin dan penyerang Mohamed Rashid Baharom.

Baljit disahkan tidak akan menyertai pasukan sementara MHC masih menunggu keputusan imbasan Izad dan Rashid pada hari Isnin sebelum menamakan pasukan.

Trofi Juara-Juara Asia merupakan sebahagian daripada persiapan skuad negara untuk Kelayakan Piala Dunia 2018 tahun depan. Selain Malaysia, pasukan lain yang turut serta adalah India, Jepun, Pakistan, China dan Korea Selatan.

Malaysia akan memulakan aksi menentang juara bertahan Pakistan pada hari Khamis.

Empat pasukan teratas dalam pusingan liga akan mara ke separuh akhir.

Other posts by