Football

Kazuyoshi Miura pecah rekod pemain bolasepak profesional tertua

Melihat pemain bolasepak yang berusia 30 tahun dan ke atas, ramai sudah menyatakan pemain itu sudah tua.

Kita menggelarkan pemain seperti Zlatan Ibrahimovic yang berusia 35 tahun sebagai pemain yang sudah tua. Jika ada pemain yang mampu bermain sehingga usia 40 tahun pun kita sudah rasa cukup menakjubkan.

Bagaimana pula dengan pemain bolasepak yang berusia 50 tahun?

Kazuyoshi Miura pecah rekod

Kazuyoshi Miura yang bermain untuk Yokohama di divisyen kedua Jepun telah memecahkan rekod yang dicipta oleh bekas pemain England, Stanley Matthews untuk pemain bolasepak tertua beraksi dalam liga profesional.

Penyerang veteran itu beraksi dengan usia 50 tahun 7 hari untuk memecahkan rekod tersebut ketika beraksi dalam perlawanan menentang V-Varen Nagasaki pada Ahad lalu.

Stanley Matthews sebelum ini beraksi pada usia 50 tahun lima hari pada tahun 1965 dalam perlawanan di antara Stoke City menentang Fulham.

Pernah beraksi untuk Santos

Kerjaya panjang Miura telah membawanya ke Santos di Brazil, Genoa di Itali serta Sydney FC di Australia. Dia turut beraksi untuk Dinamo Zagreb di Croatia dan banyak kelab Jepun seperti Vissel Kobe dan Kyoto Purple Sanga.

Kazu memulakan kerjayanya sebagai pemain bolasepak pada tahun 1986 dan telah menandatangani kontrak baru pada Januari lalu dan nampaknya tidak akan bersara dalam masa terdekat ini.

“Saya berharap akan terus berjuang dengan seluruh tenaga bersama semua pihak yang terlibat dengan kelab, rakan seperjuangan dan penyokong yang telah memberikan saya sokongan,” kata Miura seperti dilaporkan Daily Mail.

Tidak pernah beraksi di Piala Dunia

Kazu sebelum ini pernah mewakili pasukan kebangsaan Jepun sebanyak 89 kali dan telah berjaya menjaringkan 55 gol, namun dia tidak pernah beraksi dalam mana-mana Piala Dunia untuk Samurai Biru.

Pada tahun lalu, pemain veteran ini menjadi penjaring tertua dalam sejarah Liga Jepun apabila menjaringkan gol di usia 49 tahun.

Bayangkan pemain seperti Dollah Salleh, Azman Adnan atau Zainal Abidin Hassan masih bermain di Liga Malaysia. Mungkin kita perlu belajar dari Kazu bagaimana untuk mengekalkan stamina walaupun di usia 50 tahun.

Other posts by